Študentom- vstup zakázaný

Autor: Tomáš Makatúra | 30.3.2011 o 11:22 | Karma článku: 8,51 | Prečítané:  2280x

Finišujeme s diplomovkami. Jeden je na tom lepšie, iný horšie, podaktorý zúfalec úplne biedne. Záleží od nasadenia. Najhoršie sú na tom tí, ktorí musia riešiť problém z praxe a nestačí im odborná literatúra. To sú úplní chudáci. Väčšina z nich totiž s diplomovku dostala zrejme aj choleru, svrab a mor v lepšom prípade sú postihnutí úplnou neviditeľnosťou. Aspoň tak sa ku nim správajú v mnohých podnikoch, kam chceli ísť svoju prácu konzultovať a robiť „výskum".  

Je normálne, že súčasťou diplomovej práce by mal byť aj osobný vklad jej pisateľa. Po preštudovaní stohu literatúry by mal byť absolvent vysokej školy schopný generovať nejaký odborný potenciál. Ten by sa mal prejaviť aj v jeho diplomovej práci. Celou spoločnosťou priam rezonuje téma potreby spojenia praxe a škôl. Užitočná vec. V praxi však kríva.

Každý rok sa v istom časovom období vyvalí do podnikov masa študentov s dotazníkmi na výskum, ktoré si pripravili, s množstvom otázok k spracovávaným odborným témam a požiadavkami na usmernenie či odborné materiály. Vôbec sa nečudujem, že v mestách, kde je vyššia koncentrácia škôl sú už na toto obdobie alergickí. Odpovedať denne 3-4 študentom, usmerniť ich a uviesť do veci počas niekoľkých mesiacov je pre ľudí z praxe práca navyše a je len šťastie, ak im to zamestnávateľ toleruje. To nehovorím o obavách zo zneužitia informácií a žiadne sľuby o utajení a nezverejňovaní diplomovky s takýmto obsahom na firmy nezaberá. Informácie nedajú- a majú istotu, že nič neunikne.

Takže niekde sú ochotnejší, niekde menej, niekde vôbec... Prečo by to vlastne mali robiť? Sú firmy, kde prácu so študentmi berú ako súčasť imidžu, ale prevažuje prístup ktorý vychádza z „racionálneho zisku" tejto činnosti. Firmám sa neoplatí strácať čas a už vôbec nie v masovom merítku počtu tých, ktorí to potrebujú. Študenti sú zas bez takejto spolupráce stratení, lebo školy ich do toho tlačia. Môže ale jeden študent medzi dvomi mlynskými kameňmi niečo vyriešiť? Dá sa argumentovať o „najlepších" a púšťať reči o snahe a tlaku. Na takéto delenie však na vrátnici podnikov nikto nemá čas a všetci sú na tom rovnako. Zrejme to tu niekde systémovo zlyháva. Ak má byť prax nápomocná školám, musí ju k tomu niečo stimulovať. Zamestnanosť to zrejme nebude, ako to dosvedčujú čísla z úradov práce o absolventoch. Školy môžu iniciovať spoluprácu s podnikmi, ale stále je to na báze iných čísel, ako je skutočná potreba. Možno by stálo za to pozývať odborníkov konzultantov na akademickú pôdu v čase, keď sa zadávajú témy prác. Možno by mali mať podniky, ktoré spolupracujú so školami možnosť získania grantov alebo úľav. V každom prípade je situácia nepríjemná. Najnepríjemnejšia je pre študentov.

Kým sa nejaká múdra a kompetentná hlava nad nami zľutuje, chcel by som len poprosiť ľudí z praxe: Nevyhadzujte nás s našimi naivnými dotazníkmi a konzultáciami- nemáme iné možnosti získať tieto informácie a chceme robiť svoje diplomovky najlepšie ako sa dá. Posielajú nás za vami z našich škôl, aby sme sa naučili rozumieť tomu, čo nás bude živiť. Nedávajte nám tak výrazne najavo, že naše práce sú len neužitočným papierom do knižnice. Raz sa hádam nájde systém, keď toto množstvo študentmi zozbieraných dát nadobudne naozajstnú hodnotu a nebude len predmetom lustrovania na plagiátorstvo. Aj študent chce byť tvor užitočný...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?