reklama

Zobudil som sa do sveta, do ktorého nepatrím...

Niekedy sa stávajú udalosti, ktoré nás poznačia natoľko, že sa s tým nedokážete vyrovnať. Sú to chvíle, keď si presne pamätáte, čo a kde ste robili, keď ste sa to dozvedeli.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Môže to byť pocit šťastia, smútku no i nespravodlivosti a strachu. Je to moment, ktorý vás donúti sa zastaviť a zamyslieť, čo sa to práve stalo. Pamätáte si, kedy ste mali poslednýkrát taký moment?

Ja áno. Bolo 26. februára pondelok ráno a ako každý pracovný deň som sa zobudil na zvuk budíka. Zobral som do ruky mobil s úmyslom prečítať si správy a ako prvé som uvidel článok o vražde novinára a jeho snúbenice. Zamrzol som. Bol to pocit, ktorý by som opísal ako zhrozenie, strach a absolútne znechutenie. Tieto pocity sa vo mne postupom času a s pribúdajúcimi informáciami len umocňovali. Správy o korupcii a zle, ktoré sa deje v našej malej krajine ma už málokedy dokážu rozhodiť, no toto bolo ďaleko za akoukoľvek morálnou hranicou. Hodnoty, ktoré ako Európania a slušní ľudia vyznávame, boli pošpinené. Novinár bol popravený ako v nejakej africkej krajine za to, že robil svoju prácu. Sloboda slova bola zavraždená a pošpinená. Sem ja ale nepatrím, toto nie sú moje hodnoty...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Udalosti a protesty, ktoré nasledovali boli legitímnym prejavov demokracie. Taktiež požiadavka na odstúpenie ministra a nové voľby je správna a demokratická. Vláda, počas ktorej sa udalosť ako táto stane, stráca dôveru a mandát v každej demokratickej spoločnosti. Bolo by však rozumné pozrieť sa aj ďalej než po hlasovaciu urnu nasledujúcich volieb. Za 25 rokov sme tam, kde sa to začalo ... na námestiach. Znamená to, že niečo asi nefunguje tak, ako má. Tu by som si dovolil citovať veľkého štátnika W. Churchilla, ktorý povedal Demokracia nie je dokonalá, ale je to najlepšie, čo doposiaľ ľudstvo vymyslelo“. Čo nás ale ako krajinu a ako spoločnosť môže posunúť ďalej, pokiaľ už demokraciu máme?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa môjho názoru by to mohla byť celospoločenská diskusia o zmene riadenia štátu. O zmene ústavy a o úprave nášho systému. Jedna z myšlienok, ktoré by umožnili kontrolu vecí verejných a ľudí, čo spravujú naše dane, je pravá, čistá demokracia. Je to priama demokracia, pri ktorej štátnu moc majú v rukách občania, ktorí sa rozhodli na nej podieľať. Direct Democracy Euro-Vizion určila pár podmienok, ktoré by priama demokracia mala mať:

  • Ústava musí byť prijatá a menená výlučne iba referendom.

  • Zákonodarná a výkonná moc musia byť dôsledne oddelené a výkonná moc musí byť podriadená zákonodarnej.

  • Zástupcovia (poslanci) všetkých stupňov musia byť volení v jednomandátových obvodoch ako fyzické osoby. Stranícke kandidátky sú neprípustné.

  • Prezidenti (župani, primátori a starostovia) musia byť volení priamou voľbou občanov.

  • Volení zástupcovia musia byť odvolateľní kedykoľvek v priebehu svojho mandátu, keď o tom rozhodnú ich voliči.

  • Občania-voliči musia mať právo vyvolať referendum o akejkoľvek otázke

  • Poslanci musia pracovať v hraniciach svojho mandátu, ku ktorému sa zaviazali.

  • Občania musia byť plne-transparentne informovaní o rozhodnutiach, prijatých (bez referenda) zastupiteľskými orgánmi.

Občania Slovenska si už zaslúžia pocit kontroly a pocit, že nemusia voliť menšie alebo väčšie zlo. Voliť človeka, ktorého priamo poznajú a ktorý sa im zodpovedá, nie stranu a ľudí na kandidátke, o ktorých nikdy nepočuli. Rozhodovať samostatne o zásadných otázkach a mať právo sa vyjadriť v referende a nie počúvať ako a kto charakterne ochraňuje svojim rozhodnutím naše záujmy. Som za slušné Slovensko! A želám si, aby raz moje deti žili v demokratickej, bezpečnej a slušnej krajine, kde majú možnosť priamo sa zúčastňovať na demokracii a veciach verejných.

Tomáš Makatúra

Tomáš Makatúra

Bloger 
  • Počet článkov:  95
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Môj blog je miesto, kde zdieľam moje myšlienky so svetom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu